WordPress optimaliseren voor Google

Tot enkele jaren geleden werden de meeste website op een statische manier (pagina per pagina) opgebouwd. Maar ook de digitale wereld staat niet stil en tegenwoordig zijn de meeste websites (gelukkig) voorzien van een beheersysteem. Er zijn verschillende (gratis en betalende) beheersystemen op de markt waarvan WordPress de meest populaire is. Zo gebruikt 14% van alle websites WordPress als basis.

Hoewel WordPress van nature een goede toegankelijkheid voor zoekmachines nastreeft, is het steeds mogelijk om een WordPress installatie verder te optimaliseren voor Google.

Toch is er altijd ruimte voor verbetering. Hieronder vindt u 5 belangrijke tips die de zichtbaarheid van je (wordpress)website ten opzichte van Google aanzienlijk verbeteren.

Zorg voor een duidelijke structuur van je URL’s

De url van een webpagina speelt een belangrijke rol bij het optimaliseren van een website voor Google. De zoekwoorden die hierin voorkomen hebben immers een grote invloed op de resultaten van de zoekmachines.

Standaard zal WordPress een url op deze manier opbouwen: www.domeinnaam.be/?p=32. Tenzij je hoog wilt scoren op de zoekterm “32” kan je er beter voor zorgen dat WordPress de url-structuur op een andere manier gaat opbouwen. De meeste SEO-professionals geloven dat een “single-level benadering” (bijv. www.domeinnaam.be/contact) van de URL-structuur het meest effectief is.

Deze aanpassingen zijn in WordPress heel eenvoudig door te voeren.Je kan de URL-structuur aanpassen via Instellingen>Permalinks. Kies vervolgens voor “aangepaste structuur” waar je volgende parameter ingeeft: “/% Postname% /”

Zodra deze optie correct is ingesteld, zullen uw URL’s automatisch als volgt weergegeven worden: www.domeinnaam.be/<naam van de pagina>

Voorzie elke pagina van een passende titel

Naast de URL speelt ook de titel van webpagina een belangrijke factor bij het optimalisatieproces. In de resultatenpagina van een zoekmachine wordt elk resultaat steeds voorafgegaan door de titel van de pagina.Als je bijvoorbeeld zoekt op “beste overheidswebsites” zal de resultatenpagina er als volgt uitzien. Merk op dat Google de zoektermen in de titel zelfs extra in de verft zet.Wordpress voorziet de als <title>-tag volgende structuur: “domeinnaam van de blog | paginatitel”.

Om alle pagina’s van een zinvolle <title>-tag te voorzien raad ik meestal het gebruik van een SEO-plugin aan, waar dit een onderdeel van is.Zo biedt  de “All in One SEO Pack”-plugin prima functionaliteiten om dergelijke aanpassingen eenvoudig door te voeren. Deze plugin zal automatisch instellen uw <title> tags instellen waardoor El Goog iets meer van je website zal houden. Je hebt natuurlijk ook steeds de mogelijkheid om per pagina zelf een titel te voorzien.

Gebruik de juiste Meta Tags

Hoewel de meeste meta-tags tegenwoordig genegeerd worden is er 1 tag die nog steeds een belangrijke rol speelt: de “description”-tag. Deze tag geeft een korte uitleg over de inhoud van de webpagina.Het is deze omschrijving die de verschillende zoekmachines weergeven in hun resultatenpagina. Het spreekt voor zicht dat deze tekst de bezoeker dus moet prikkelen om de website te bezoeken. De beschrijving bevat maximaal 160 karakters. Alle extra informatie wordt door de zoekmachine weggelaten.

WordPress voorziet geen standaard oplossing voor het aanmaken van “meta description”-tags.  De beste beschrijvingen worden best individueel geschreven. Vervolgens kunt u met de eerder genoemde “All in One SEO pack”-plug-in deze omschrijvingen aan de pagina koppelen.

De zoektermen die in de meta-tags staan worden door Google niet opgenomen om de ranking van je website te bepalen.

Gebruik noindex-metatag voor de dubbele pagina’s

Standaard biedt WordPress verschillende manieren om te navigeren naar uw inhoudspagina’s. Dit zorgt ervoor dat dezelfde informatie via verschillende wegen toegankelijk is. Zoekmachines hebben een hekel aan informatie die herhaald wordt in een website.Stel dat we gebruik maken van een categorie “producten”.

In je zoektocht naar één specifiek product kan je deze pagina terugvinden via www.domeinnaam.be/producten/mayonaise . Dezelfde informatie is ook te bekijken via www.domeinnaam.be/mayonaise. Google zal denken dat je deze informatie verschillende keren op je website hebt gezet om zo hoger te scoren en zal je hiervoor straffen.

Dit probleem kan je eenvoudig voorkomen door aan Google te laten weten welke pagina’s hij niet mag bekijken dankzij de “noindex HTML meta”-tag. Zo vermindert u de kansen dat uw site wordt bestraft voor “duplicate content”.

De eenvoudigste manier om dit te doen is met behulp van de “All in One SEO Pack”-plug-in. In deze plug-in heb je de mogelijkheid om een no-index in te stellen.

Gebruik een XML Sitemap

Een XML sitemap is een standaard protocol dat wordt gebruikt om alle pagina’s van een website op een overzichtelijke manier te indexeren. Door deze sitemap door te geven aan de verschillende zoekmachines kunnen zij uw structuur beter begrijpen ben beoordelen.XML-sitemaps kan je eenvoudig handmatig aanmaken. Maar als uw website regelmatig voorzien wordt van nieuwe informatie (ook dat is belangrijk voor Google) kan je snel het overzicht verliezen. Daarom is het gemakkelijk om deze taak te automatiseren.

Met behulp van de “Google XML Sitemaps WordPress”-plugin kan dit eenvoudig. De plugin maakt, na elke aanpassing automatisch een nieuwe XML sitemap. Daarna zal de plugin zelfs Google, Yahoo, Bing, en andere zoekmachines op de hoogte brengen van het feit dat uw XML sitemap is bijgewerkt.

Maak gebruik van een expert

U bent op zoek naar een website of uw heeft reeds een (WordPress)-website en wilt deze laten restylen? U website staat wel online maar Google toont niet het nodige respect? Contacteer ons en we bekijken, vrijblijvend, hoe we uw kunnen helpen in uw zoektocht naar de best mogelijke website.

Dit zijn slechts enkele (belangrijke) maatregelen die je kan nemen om ervoor te zorgen dat je (WordPress) website een stapje voorheeft op je concurrenten. In een van de volgende nieuwsberichten gaan we dieper in op het optimaliseren van meertalige websites.