Opmerkingen toevoegen aan Google Analytics

Met Google Analytics kan je eenvoudig de bezoeken van je website in kaart brengen. Hoeveel bezoekers bezochten mijn website op een bepaalde dag, uit welke stad kwamen ze, welke pagina’s bezochten ze, zijn ze (ook) fan van Apple, hebben ze blauwe ogen en blonde haren, … .

Allemaal vragen die je, dankzij de integratie van Google Analaytics, eenvoudig kan beantwoorden.

Wist je dat je ook eenvoudig opmerkingen kunt toevoegen? Ben je bijvoorbeeld bezig met een belangrijke aanpassing van je website, sta je op het punt om een nieuwsbrief te versturen, … al deze belangrijke data kan je eenvoudig aan de tijdslijntoevoegen.

Volg deze stappen hoe je opmerkingen kunt toevoegen aan Google Analytics.

Het eerste wat je waarschijnlijk wilt doen is inloggen in Google analytics.
Zodra je ingelogd bent (en eventueel de juiste website geselecteerd hebt) zal je onderaan de tijdslijn een tab terugvinden met daarin een pijl die naar beneden wijst.
Je moet je nieuwsgierigheid niet langer inhouden en klik maar op de pijl.

google_analytics_tip_1

Vervolgens krijg je een formulier te zien waarmee je opmerkingen kunt toevoegen.

screenshot_2

  1. Klik op “Nieuwe annotatie maken”
  2. Selecteer de gewenste datum
  3. Vul de opmerking in (max. 160 characters) – bijvoorbeeld “redesign homepage”
  4. Bepaal of de opmerking ook zichtbaar is voor anderen (die toegang hebben tot de rapporten)
  5. En klik op “opslaan”

Vervolgens zal je zien dat er een klein teksticoon toegevoegd is aan de tijdslijn.
Je kan deze stap zoveel herhalen als je wilt om zo alle belangrijke gebeurtenissen aan je tijdslijn toe te voegen.

screenshot_3

Deze berichten worden trouwens weergeveven in alle rapporten die je kan raadplegen (dus ook bij bijv. het diagram van de bezochte pagina’s, … )