Maak je eigen 404 pagina

De kans is groot dat u bij de lancering van uw website alle links verschillende keren gecontroleerd hebt.

Na verloop van tijd zullen er bepaalde links niet meer goed functioneren: ze bevatten bijvoorbeeld een link naar een bericht dat verwijderd is of een andere naam gekregen heeft.

Om de bezoeker echter niet met lege pagina of een foutcode te confronteren kunnen we een 404-pagina voorzien.

Sorry, een 404 … ?

404 is de “foutcode” die een bezoeker ziet wanneer een bepaalde pagina niet (langer) meer bestaat. In plaats van de bezoeker te confronteren met deze boodschap kunnen we ook een speciale pagina ontwerpen die getoond wordt als dit probleem zich voordoet.

WordPress (voor meer informatie over WordPress kan je het nieuwsbericht “Wordpress: word wat?” nalezen) biedt hier een elegante oplossing voor. Dankzij een specifieke pagina (in WordPress is dit “404.php”) kan je ervoor zorgen dat de gebruiker enkele alternatieven voorgeschoteld krijgt en zo zijn of haar zoektocht door je website opnieuw kan aanvatten.

Welke informatie moet er op een 404 pagina staan?

  • Om te beginnen moet je de gebruiker duidelijk maken dat de pagina die hij zocht niet langer beschikbaar is.
  • Daarna kan je verschillende alternatieven voorstellen (bijv. de belangrijkste producten, een link naar de verschillende nieuwsberichten, …). Deze links zijn niet alleen belangrijk om de bezoeker van de website verder te helpen, ook voor de Google-rangschikking is een extra (interne) link mooi meegenomen.
  • Geef de gebruiker ook steeds de mogelijkheid om, vanaf de 404-pagina, op een eenvoudige manier contact met je op te nemen als hij toch meer informatie over een item wilt dat hij niet kan terugvinden.
  • Het toevoegen van een zoekformulier kan de zoektocht vereenvoudigen.

Een voorbeeld van een goede 404-pagina kan je terugvinden op http://www.creativitijd.be/foute-pagina.

Voorkomen is beter dan genezen

Door een regelmatige controle van je website op links die niet langer werken (dit kan eenvoudig dankzij de verschillende tools die Google gratis ter beschikking stelt) kan je veel problemen voorkomen.

Links die niet langer bestaan of een foutieve verwijzing bevatten kan je via een een simpele re-direct doorverwijzen(foutcode: 301, maar dat is een ander verhaal) naar een relevante pagina.

Dit is slechts een kleine ingreep maar je website komt veel professioneler over en de bezoeker zal je eeuwig dankbaar zijn.