10 financieringsmodellen voor nieuwe media

Wie heeft er nog niet gehoord van “nieuwe media”, “web 2.0”, “facebookrevolutie”, … ? De laatste jaren is gebleken dat het internet nieuwe mogelijkheden voor (jonge) ondernemers. Dagelijks worden er nieuwe (online) initiatieven gelanceerd die smeken om de aandacht van de surfer. Bij het succesvol lanceren van een nieuw, digitaal product is de belangrijkste hindernis waarschijnlijk de kostprijs voor de eindgebruiker.

Diensten als Facebook, Twitter, Google waren nooit zo snel kunnen als de gebruiker er een maandelijks bedrag voor moest betalen. Daarom worden de basisdiensten van al deze producten gratis aangeboden. Met de term “luchtbel” in het achterhoofd zijn al deze bedrijven op zoek naar alternatieve financieringsmodellen om hun producten winstgevend te maken.

Onderstaande presentatie maakt duidelijk hoe deze gratis webdiensten er toch in slagen om rendabel te zijn. Hoewel deze presentatie niet uitgebreid op elk business model ingaat, geeft ze toch een interessante kijk in de interne (financiële) keuken van verschillende online toepassingen.

Daarnaast kan ik volgende (Nederlandse) start-ups aanraden: