Facebook voor bedrijven

Met bijna 5 miljoen (bron: www.checkfacebook.com) gebruikers in België is Facebook in enkele jaren uitgegroed tot één van de belangrijkste digitale (sociale netwerk) platformen. Dit biedt een nieuwe wereld opportuniteiten voor elk bedrijf. De weg naar een succesvolle facebook-pagina is voorzien van de nodige valkuilen. De grootste fout die men kan maken is, naast niet aanwezig zijn op facebook, het aanmaken van een facebook-profiel voor een bedrijf.

UPDATE: ben je op zoek naar meer info, bekijk dan zeker ook volgende berichten:

De basisregel

Elk bedrijf wil zich natuurlijk op facebook profileren (knappe woordspeling) en dit is mr. Zuckerberg ook niet ontgaan. Om te voorkomen dat bedrijven persoonsprofielen gaan aanmaken heeft men bij facebook de “facebookpagina” uitgevonden. Pagina’s zijn bedoelt voor organisaties, bedrijven, publieke figuren en merken om op een officiële en openbare manier informatie te verstrekken aan personen die daarin zijn geïnteresseerd. Net als profielen kunnen pagina’s met toepassingen worden verbeterd om de communicatie en het contact met het publiek te verbeteren en nieuw publiek aan te trekken via suggesties van vrienden, nieuwsoverzicht, verslagen, Facebook-evenementen en meer. De basisregel is dus: profielen vertegenwoordigen individuen, pagina’s stellen een organisatie, bedrijf, publiek figuur of band in staat om een professionele aanwezigheid op Facebook te onderhouden.

Waarom een facebookpagina (voor uw bedrijf)

Pagina’s bieden verschillende functies voor bedrijven, waardoor ze een enorme toegevoegde waarde betekenen voor de gebruikte communicatiemix. Enkele voorbeelden:

  • pagina’s kunnen door iedereen bekeken worden, ook als een bezoeker niet over een facebook-account beschikt
  • elke facebookgebruiker kan een “vriend” worden van je bedrijf(spagina). Zo kan je een netwerk van klanten, vrienden, groupies uitbouwen en eenvoudig met hun communiceren.
  • een pagina laat een uitgebreide bezoekers-analyse toe, waardoor je de effectiviteit van bepaalde acties kan evalueren

5 tips bij het aanmaken van een facebookpagina

  1. ontwerp je eigen openingspagina. Op deze manier kan je bezoekers duidelijk maken wie je bent, wat je doet, … . Het is ook een goede manier om enkele stijlelementen in de startpagina te voorzien.
  2. Je kan informatie verbergen voor personen die nog geen “fan” zijn van je pagina. Door te teasen kan je hen motiveren om een “vriend” te worden alvorens alle informatie te tonen.This part is visible for fans only!
    This part is visible for non-fans 
  3. Zorg ervoor dat Google analytics toegang krijgt tot je pagina. Op die manier krijg je de beschikking over een uitgebreide analyse-tool van al je bezoekers.
  4. voeg een “delen”-knop toe aan je pagina. Dankzij deze knop kan je facebookgebruikers eenvoudig een url laten delen met al hun vrienden. Je moet enkel de url toevoegen (href=”plaats hier uw webadres” vervangen door bijv. http://www.creativitijd.be) aanpassen door het gewenste website-adres. <link href="plaats hier uw webadres" rel="target_url" />
  5. Voorzien een eenvoudige manier om je vrienden uit te nodigen voor een pagina. Door onderstaande code bijvoorbeeld te integreren in de footer (onderzijde) van een website, kunnen bezoekers van je website onmiddellijk hun vrienden uitnodigen om ook deze pagina te bekijken.content="Check out [your organization] "&gt;
  6. laat je adviseren door een professional 🙂