De 10 voordelen van een digitale nieuwsbrief

Wat is een nieuwsbrief ?

Volgens Wikipedia is een nieuwsbrief “een regelmatige publicatie, rond een hoofdthema, waar al dan niet gratis op geabonneerd kan worden. Veel nieuwsbrieven worden uitgegeven door verenigingen of commerciële instellingen, zoals bedrijven, om informatie te verstrekken aan de leden of werknemers. “

Iedereen zal, al dan niet gewenst, een nieuwsbrief in zijn inbox ontvangen.

De voordelen van een nieuwsbrief (via Creativitijd 🙂 )

1. Lage kosten

Waarschijnlijk het belangrijkste argument: de kosten van een nieuwsbrief liggen in de praktijk zo’n 85% lager dan de kosten voor een gelijkaardige mailing via De Post. Door deze besparing kunt u voor hetzelfde budget een uitgebreidere campagne opstarten en meer (potentiële) klanten bereiken.

2. Eenvoudig op te stellen en snel te versturen

Dankzij een zeer gebruiksvriendelijk nieuwsbrief-pakket aanbieden kunt u in geen tijd (of toch in een korte tijdspanne) eenvoudig zelf een mailing versturen naar geïnteresseerden. Het is steeds mogelijk om de verzending van een nieuwsbrief te plannen.

3. Uw mail in maatpak

Bij het versturen van een nieuwsbrief gaan we steeds uit van het gebruik van templates (die we aan uw wensen kunnen aanpassen) uit. Een template is een grafisch kader dat we voor u ontwerpen. Binnen dit kader kunt u naar eigen inzicht teksten, afbeeldingen, links naar documenten, … plaatsen.
Een nieuwsbrief die er verzorgt en professioneel uit ziet valt veel meer op dan een gewoon mailtje.

4. Overal en altijd verzenden

Het verzenden van een nieuwsbrief gebeurt steeds vanuit een webtoepassing. U hoeft dus enkel over een internettoegang te beschikken om een digitale mailing de wereld in te sturen.

5. Uitgebreide analyse van elke nieuwsbrief

Na het verzenden van de digitale nieuwsbrief hoeft u niet zitten wachten tot er reacties binnenkomen. U kunt onmiddellijk een rapport raadplegen waarin u ziet hoeveel mensen de e-mail nieuwsbrief goed ontvangen hebben, hoeveel ontvangers de e-mail hebben geopend, … .
Door een grondige analyse van al deze data krijgt u meer inzicht in de reacties van uw relaties op uw e-mail nieuwsbrieven. Zo kunt u toekomstige mailings nog beter afstemmen op uw doelpubliek.

6. Persoonlijk contact, of toch bijna …

E-mail biedt vergaande mogelijkheden voor personalisatie. Niet alleen kunnen ontvangers persoonlijk worden aangesproken met hun eigen naam in de aanhef van de e-mail nieuwsbrief en in het aan-veld. Ook de aanspreekvorm (u/jij), de inhoud, formaat (tekst of HTML) en frequentie kunnen op de behoefte van de ontvanger worden aangepast.

7. Geef de gebruiker de keuze

Het heeft geen zin om elke dag duizenden mails in het wilde weg te versturen. Geef de gebruiker steeds de keuze om zich eenvoudig in (of uit) te schrijven voor uw nieuwsbrief. Op deze manier vermijd u niet alleen ergernis indien de ontvanger de mailing niet langer wenst, u informeert ook steeds enkel ontvangers die op de hoogte willen blijven van uw bedrijf.

8. Verhoogde interactie

Net als een website kan een digitale nieuwsbrief verschillende links bevatten. Door deze links kunt u de lezer op een “natuurlijke” manier naar uw website leiden. De combinatie tussen een goed uitgewerkte website (=pull) en een goed uitgekiende nieuwsbrief(strategie) (=pull) is dan ook de droom van iedere marketeer.

9. Versterk de band met de klant

Door op vaste tijdstippen een mailing te doen naar klanten (bezoekers website, …) kun je hen eenvoudig op de hoogte houden van alle. Door regelmatig contact te hebben met de klant ben je er zeker van dat hij je niet vergeet.

10. Denk aan het milieu

Een digitale nieuwsbrief is minder belastend voor het milieu (ervan uitgaande dat uw lezers de digitale nieuwsbrief niet afdrukken om rustig in de zetel te lezen.

gebruikte foto: http://www.flickr.com/photos/pacdog/4968422200/