10 manieren om uw pagina op Facebook te verbeteren

  • Je bent erin geslaagd om een eigen bedrijfspagina op Facebook aan te maken (dankzij deze tips)?
  • Al je bestaande vrienden zijn uitgenodigd om ook een vriend te worden van jouw bedrijf?
  • Je weet wat je via Facebook wilt bereiken?

Indien je juist 3 keer luidkeels “Check” door de kamer riep ben je klaar voor de volgende fase: optimaliseren.
Als dit niet het geval is, kan je maar beste even contact met mij opnemen.

BEDRIJFSPAGINA EN FACEBOOK, WAAROM?

Facebook heeft een bewogen jaar achter de rug.

Er werden verschillende aanpassingen doorgevoerd waarbij de ene al wat zichtbaarder is dan de andere. Denk maar aan de introductie van de “Timeline”, de invoering van gesponsorde verhalen , verschillende wijzigingen in Edgerank, het uitwerken van nieuwe mobiele apps, het opkopen van Instagram, … .

Met meer dan 1 miljard (een 1 met véél nullen) regelmatige gebruikers is Facebook het grootste sociale netwerk ter wereld. Misschien is de start van een nieuw jaar dus het uitgelezen moment om je bedrijfspagina op Facebook wat nieuw leven in te blazen.

GRAFISCH

De grootste wijziging op Facebook pagina’s is meteen ook de meest zichtbare.

Coverfoto’s, apps en status updates maken tegenwoordig veel gebruik van visuele elementen. Dat zorgt voor eindeloos nieuwe mogelijkheden om fans aan te spreken. Om het met een cliché te zeggen: de enige beperking is je eigen creativiteit.

TIP 1: GEBRUIK EEN OPVALLENDE COVERFOTO

De coverfoto is het eerste wat bezoekers te zien krijgen wanneer ze op de facebookpagina van je bedrijf belanden. Je schenkt hier dus best voldoende aandacht aan.

Wil je extra punten scoren? Probeer dan de profielfoto en de coverfoto samen te laten smelten.

Let op: je profielfoto is steeds zichtbaar bij elke statusupdate. Hoe creatief het ook lijkt, een bierblikje (als profielfoto) integreren is dus misschien niet het allerbeste idee.

EXTRA

Zorg er wel voor dat je coverfoto geen “call to action”  bevat (bijv. 3 + 1 gratis). Dit mag niet volgens de spelregels van Mark Zuckerberg en zijn companen. ​​

TIP 2: ORGANISEER JE ‘TOEPASSINGEN’

Je cover- en profielfoto zouden Picasso (de schilder, niet de auto) jaloers maken? Dan ben je klaar voor de volgende stap: apps

Op elke facebookpagina kan je 12 apps tonen, waarvan enkel de eerste vier automatisch worden weergegeven. Net als je profielfoto, wil je dat de foto’s van deze apps in het oog springen.

Publiceer je veel video’s, dan is bijvoorbeeld de “video-app” waardevoller dan de ebook-app.

Afhankelijk van de diensten die je wilt promoten maak je dus best een ranglijst van de apps die volgens jou het meest relevant zijn.

EXTRA

Denk eraan om je “over ons” pagina correct in te vullen. Er is hier ook ruimte voor het webadres van je bedrijf in te geven. Een link naar je eigen website (via de “home-app”) is dus eigenlijk overbodig.

Het spreekt voor zich dat je best beelden gebruikt die de inhoud van een app verklaren en eenvoudig te begrijpen zijn.

INHOUD

Ervoor zorgen dat uw berichten door iedereen gezien worden, is waarschijnlijk een van de moeilijkste aspecten.

TIP 3: BELANGRIJKE/POPULAIRE BERICHTEN VOORRANG GEVEN

Heb je een bericht waarvan je zeker wilt zijn dat iedereen het leest? Pin het dan vast aan de de top van de pagina.

Hou er wel rekening mee dat het bericht maar 7 dagen bovenaan weergegeven wordt. Daarna wordt het bericht automatisch teruggeplaatst (volgens chronologische volgorde).

TIP 4: KIES HET JUISTE MOMENT

Voor alles is er een geschikte tijd en plaats. Dat principe geldt ook voor het tijdstip waarop je berichten publiceert.

Probeer verschillende tijdstippen uit bij het publiceren van berichten. Aan de hand van het aantal reacties kan je zelf bepalen welk tijdstip van publicatie het meest relevant is voor jouw doelgroep.

TIP 5: GEBRUIK MULTIMEDIA CONTENT

Internetters consumeren liever multimedia dan eenvoudige tekst(berichten).

Zorg ervoor dat je niet aanzien wordt als het vervelende bedrijf dat het internet vervuilt met saaie nieuwsupdates. Wees niet bang om je berichten-mix (nieuw woord) wat op te vrolijken met (relevante) beelden, video’s, links en polls.

De getoonde info moet natuurlijk wel steeds relevant zijn. Voortdurend (semi)grappige youtube filmpjes plaatsen zal je zaak er niet op vooruit helpen (tenzij je zelf aan stand-up comedy doet, in dat geval: respect!)

TIP 6: FOCUS OP KWALITEIT IN PLAATS VAN KWANTITEIT

De positionering van een nieuwsbericht op de Facebookpagina van je gebruikers wordt bepaald door een algoritme met de sprankelende naam: Edgerank.

Dankzij ingewikkelde computercodes (en waarschijnlijk een flinke portie hekserij) wordt de volgorde van de verschillende berichten bepaald. De (perceptie van) kwaliteit speelt hier een heel grote rol.

Hoewel het dus op het eerste zicht een goed idee lijkt om voortdurend nieuwsberichten te publiceren, kan dit zich (op termijn) tegen je keren. Wanneer Facebook (lees: Edgerank) merkt dat er geen interactie is tussen je facebook-vriendjes en je gepubliceerde berichten zal dit je rangschikking (negatief) beïnvloeden. Dat zorgt ervoor dat  je berichten in de toekomst minder zichtbaar zijn.

Focus dus vooral op het plaatsen van waardevolle inhoud, waardoor je Edgerank (en interactie) zal toenemen. Enkel op die manier kan je de zichtbaarheid van je berichten vergroten.

TIP 7: GEAVANCEERDE TARGETING

Soms wil je een update publiceren die enkel relevant is voor een bepaalde groep personen zoals bijvoorbeeld vrouwen, +18, single (niet noodzakelijk in deze volgorde).

Dit kan je eenvoudig bereiken met het geïntegreerde targeting-systeem van Facebook, want de functie is beschikbaar op elke Facebookpagina.

Het is een geweldige manier om doelgerichte berichten te publiceren, zonder de rest van je fans te vervelen met irrelevante informatie .

TIP 8: FACEBOOK SEO

Even off-topic: “SEO-specialisten” zijn de stofzuigerverkopers van de 21ste eeuw. Allemaal beloven ze ongeziene resultaten zonder dat je er (als klant) zelf de handen voor uit de mouwen moet steken.

Dit neemt niet weg dat het optimaliseren van je website voor Google en vriendjes heel belangrijk is. Waarom zou je dan bij het schrijven van Facebook-berichten geen rekening houden met bijvoorbeeld (het aantal) zoekwoorden, … .

Ook hier is er een gouden regel: schrijf steeds voor mensen, niet voor (zoek)machines.

TIP 9: CLAIM JE EIGEN FACEBOOK-URL

Eens je meer dan 25 fans hebt, kan je de url van je facebookpagina zelf een aangepaste naam bezorgen.

Het spreekt voor zich dat www.facebook.com/creativitijd iets lekkerder bekt dan www.facebook.com/company=?125dc .

Niet alleen kan je een dergelijke url eenvoudiger communiceren, ook de verschillende zoekmachines zullen je pagina sneller vinden (en onthouden).

TIP 10: OPTIMALISEER je ‘INFO’ SECTIE

Via de ‘Info’ sectie kan je een korte omschrijving aan elke facebookpagina koppelen. Zo kan de bezoeker in een oogopslag zien waar de pagina over gaat.

Vergeet dus hier zeker niet enkele (relevante) zoekwoorden in te verwerken en een verwijzing naar je (echte) website te voorzien.

TIP 11 TOT 76

Hiervoor kom ik graag bij u op de koffie …