10 beste reclamevideo’s van 2012

Virals, je hebt de term waarschijnlijk nog niet/al veel gehoord (schrappen wet niet past).

Virale marketing (bedenking: waarom klinken al die marketingtermen in het Nederlands toch zo saai?) is een marketingtechniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk te vergroten (of positieve associaties te bewerkstelligen) op een manier die te vergelijken is met een virale epidemie.

Het lijkt op mond-aan-mondreclame, versterkt door het internet, waardoor je snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt.

Om je een duidelijk beeld te geven, selecteerde ik de 10 beste pogingen successen van het afgelopen jaar voor jou (in willekeurige volgorde).

1. NAB Bank: Honestly Shouldn’t Go Unrewarded

NAB Bank bracht in 2012 een videocampagne waarin de eerlijkheid van verschillende voorbijgangers op de proef werd gesteld.

2. Coca-Cola: Big Brother?

Big Brother en zijn leger van bewakingscamera’s worden normaal gezien gebruikt om de veiligheid te verhogen op momenten dat er iets fout gaat. Coca-Cola ziet het echter iets anders en komt ons weer lastig vallen verleiden met het bekende “happy feeling”.

3. Tipp-ex: de beer & de jager (deel 2)

We zijn nog maar net bekomen van de vorige, originele reclamecampagne van Tipp-ex of de volgende biedt zich al aan. Ook in dit “vervolgverhaal” kan de bezoeker zelf het verhaal in handen nemen.

4. Febelfin: Amazing Mind Reader Reveals His ‘Gift’

Febelfin (Overkoepelende federatie voor de Belgische financiële sector) heeft in 2012 internationaal lof gekregen voor hun campagne. Een “waarzegger” krijgt wat hulp van enkele “internauten” en kan zo de diepste geheimen van de verschillende bezoekers probleemloos uit zijn mouw toveren.

5. Red Bull: The Athlete Machine

Als er 1 merk is dat de kunst van de “viral video” onder de vleugels knie heeft, is het wel Red Bull.
Ze strikken probleemloos de beste topatleten uit de hele wereld om in deze video hun kunsten te tonen.

6. The Guardian: The Three Little Pigs

De Engelse krant The Gardian pakte verrassend uit met hun originele kijk op het klassieke sprookje.

7. Google: One Day, Project Glass

Het gespreksonderwerp van alle nerds in 2012 was waarschijnlijk “Google’s glasses”. De demo geeft een goed beeld van de toekomstvisie van Google.

8. GlasJouren: de inbrekers

Hoe kan je aan iedereen duidelijk maken dat je service onovertroffen is? Kijk gewoon even naar het filmpje.

9. Google: De zoekmachine in het echte leven

Onderstaande video geeft een duidelijk beeld wat er zou gebeuren als de zoekmachine (Google) door echte mensen werd bemand/bevrouwd…

10. Getty Images: From Love To Bingo

873 afbeeldingen in 1 minuut proppen is al een kunst op zich. Getty Images slaagt hier wonderwel in en kan ook nog eens een mooi verhaal vertellen zonder tekst. Nog maar eens het bewijs dat 1 beeld meer zegt dan 1000 woorden.